Erről már nagyon sok szó esett a VCRC történetében. Mindig amikor aktuálissá válik születik róla cikk fórumtéma, vagy csak szimplán beszélgetés chaten TSen. Látszólag ilyenkor utólag mindenki érti, hogy mit kellett (volna) csinálnia, de a következő alkalommal megint káoszba fullad a Safety Car bejövetele előtti kör.

Ez a kis írás röviden összefoglalja kinek mi a teendője, ha villogó sárga jelzést lát a bal felső sarokban és a chat ablakban megjelenik a full-course yellow üzenet.

Az tudni kell, hogy az rFactorban ugyan úgy mint a valóságban, csak súlyos baleset esetén jön be a Safety Car (továbbiakban SC). Súlyos balesetnek számít, mikor hirtelen több autó ütközik egymásnak és szenved hirtelen lassulást. A valósággal ellentétben ilyenkor csak minimális ideig maradnak alkatrészek a pályán, de ez egy szimuláció (ezért is nem kapcsoljuk ki a SC-t a futamainkon) és ezért általában tömegbaleset után 1-2 SC-os kör következik.

Mielőtt a SC-t utolérné a mezőny a boxkijáratnál, az az előtti kör további részében egész pályás sárga jelzés van érvényben! Ezt az rFactor a szokásos helyen, a bal felső sarokban villogó sárga négyzettel jelzi (néhány mod cockpitjében a műszerfalon is vannak ilyen jelzések, ott is villogó sárgát láthatunk). Az ugye egyértelmű mindenki számára, hogy sárga jelzésnél TILOS ELŐZNI! Még akkor is, ha más versenytársunktól ezt látjuk. A sárga jelzésnél való előzés szabálytalan, és mindig büntetéssel jár és nem mentség az, hogy "nem vettem észre a sárga jelzést"! Az előzési tilalomra kivétel: ha a pályán kívül tartózkodó (kicsúszott), vagy felzárkózásra képtelen sérült autó van előttünk (ez utóbbiról mindig jól győződjünk meg). Ez a szabályrész megegyezik a sima sárga jelzés szabályaival.

Ez az egész pályás sárga jelzéssel lebonyolított kör arra való, hogy a mezőny újra összerázódjon. Ebben a körben minden esetben biztonságos tempóval és biztonságos követési távolságot tartva kell közlekedni! Az élen lévőnek sem szabad versenytempót menni, a többieknek pedig törekedniük kell a felzárkózásra! Egy ilyen sárga jelzéssel ellátott kör után minden esetben SC-s kör következik, tehát nyugodtan lehet egy biztonságos tempót autózni anélkül, hogy arra kellene figyelnünk ki akar megelőzni (ha valaki megelőz, az szabálytalanságot követ el, esetleg villogással jelezhetünk neki, de semmiképp se kövessünk el mi is szabálytalanságot).

Egyes versenyzők kötelezettségei:

  1. Az élen haladó versenyzőnek is kötelessége lelassítani a versenytempóról! A maximálisan megengedett sebességet a szabályzatunk 8. b) pontja tartalmazza (100-130 km/h). Lehetőleg olyan tempót kell felvenni, hogy a mezőny a következő kör megkezdéséig fel tudjon valamennyire zárkózni.
  2. A hátrébb lévő versenyzőknek törekedniük kell a felzárkózásra, de mindenképpen biztonságos tempót tartva. Hiszen ha kicsúsznak, akkor megelőzhetik őket!

A SC bejövetele időrendi sorrendben, és a helyes versenyzői viselkedés:

  1. Megtörténik a baleset, az rFactor kiteszi a villogó sárga jelzést.
    Mindenki felvesz egy biztonságos tempót. Az élen haladó olyat, hogy fel tudjanak zárkózni a többiek, a hátrébb lévők pedig törekednek a felzárkózásra! Előzni tilos!
    Aki a baleset helyszínére érkezik, tegye azt különös körültekintéssel. Lehet még nem mindenki ura az autójának. A pályán kívül lévő kicsúszott autókat meg lehet előzni, de a már a pályára visszatérteket nem!
  2. A versenyzők ugyan még nem kapnak a szervertől utasítást, hogy melyik helyezést kell elfoglalniuk, de ezután a kör hátralévő részében senki sem előzheti meg az előtte haladót! Kivéve ha az kicsúszik, vagy sérült autóval képtelen tartani a felzárkózáshoz szükséges tempót (erről nagy körültekintéssel győződjünk meg).
  3. Miután az első helyezett áthalad a célvonalon és megkezdi az első SC-s kört, minden versenyző kap utasítást a szervertől, hogy kit kell kövessen (a szerver ezt a chaten is jelzi folyamatosan, illetve akinek tab-al be vannak kapcsolva a nevek, annak sárgával jelzi a követendő versenyzőt a fehér helyett). Ez az utasítást minden esetben EL KELL FOGADNI, ellenben a szerver büntetést fog kiadni! - A félreértések elkerülése miatt: a szerver nem ún. "nascaros" sorrendet állít fel ebben az esetben, tehát nem azt aki mellett kell haladnunk (mint a felvezető körön), hanem aki mögött közvetlenül!
  4. SC mögött előzni tilos! Az SC mögött eltöltött körökre a felvezető kör szabályai érvényesek! - megfelelő követési távolság stb...
  5. Amikor az SC az utolsó körét tölti a pályán, a szerver a chat ablakban ezt jelzi. Még mindig nem szabad előzni és tartani kell az SC tempóját. (az élen haladó, az utolsó kanyarokban kicsit lemaradhat az SC-ről, biztosítva magának az újra-rajtot).
  6. Miután elhangzik a green-green-green felkiáltás (valamint ez megjelenik a chat ablakban is) lehet nyomni a gázt, fel lehet venni a versenytempót, azonban TILOS előzni a célvonalig (azaz amíg meg nem kezdődik az első szabad kör).

Boxutca:

Szervereink úgy vannak beállítva, hogy a boxutca bejárata nem záródik be SC-s körök alatt. Tehát be lehet menni a boxutcába javítani, vagy kereket cserélni. A boxutca kijárata azonban zárva van mindaddig, amíg a mezőny utolsó tagja át nem lépte a célvonalat, azaz meg nem kezdte az első SC-s kört!

Remélem érthető és világos mindenki számára, hogy mi a teendő. Amennyiben mégsem, kérdéseiket fogadjuk a fórumon és a chaten is, ha szükséges bővítem ezt a leírást.

Kapcsolódó fórumtéma: itt.

Módosítás: ( 2012. október 16. kedd, 12:39 )